week 6 - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Tineke Edwin - WaarBenJij.nu week 6 - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Tineke Edwin - WaarBenJij.nu

week 6

Door: Tineke en Edwin

Blijf op de hoogte en volg Tineke

09 Januari 2011 | Cambodja, Khett Siem Reab

Zon 2 jan.

Iedereen wil ons fietsen verhuren, dit gedaan bij de eigenaar van het guesthouse voor 10.000 kip per dag (€1.00) per fiets.
wat een geld om een fiets te huren.
Maar omdat de Lao mensen veel kleiner zijn dan ons, is er wel een probleem voor Edwin met zijn lange benen.
Maar daar was ook een oplossing voor, het zadel werd meteen hoger gezet.
Maar ook dit was natuurlijk niet hoog genoeg.
Omdat het eiland niet groot is, en er geen Elfstedentocht op de fiets aflegt hoefde te worden, wilde Edwin het wel proberen met het kinderfietsje.
Op het eiland Don Khong kennen de mensen geen gewone wegen, maar zijn het zand met grind wegen, dus dat maakte het fietsen niet erg makkelijk.
Er is veel bos en rijstvelden, op het eiland te vinden.
Vroeger tot de tweede wereldoorlog was er een spoorlijn.
Nu rest alleen nog een oude stoomlocomotief en de brug tussen de twee eilanden Don Het en Don Khong.
Al snel onderweg zagen wij kinderen en moeder bezig rijst te vermalen, met een heel apart apparaat.
Nu weten wij hoe de rijst verwerkt wordt.
Bij de brug aan gekomen, moesten wij toeristen belasting betalen.
De locale mensen betalen 5.000 kip (€0.50) en een toerist 20.000 kip (€2.00).
Dus er wordt wel erg van de toeristen geprofiteerd.
Aan de andere kant van Don Khong is een mooie waterval te zien, daar wilden wij wel graag heen, dus maar betalen.
Het was wel de moeite waard om daar te kijken.
Daarna nog een fiets tochtje naar de oude haven, waar je met een boot dolfijnen kan zien.
Deze tocht hebben wij niet gedaan omdat wij morgen naar Kratie gaan, en daar een boot tochtje gaan maken om dolfijnen te zien.
Omdat het eiland maar klein is, hadden wij voor de middag nog tijd over om over de brug naar Don Het te fietsen.
Ook daar hadden wij weer voor moeten betalen, maar Edwin liet bij controle de achterkant van de kaartjes van de waterval zien.
Wij konden gewoon over de brug verder gaan.
Op Don Het eerst een stuk door rijst velden gefietst, daarna een terrasje opgezocht.
Wij hadden van al dat fietsen, wel trek gekregen en natuurlijk door de hitte erge dorst.
Ook dat eiland is niet erg groot.

Ma 3 jan.

Vanmorgen werden wij alweer vroeg gewekt door de hanen die kraaiden.
De eerste haan begint al om 4.15 uur, dus dit was wel op tijd voor ons.
Er volgen nog vele hanen die kraaien. Dus van slapen kwam niets meer.
Onze eigen wekker stond op 6.30 uur.
Wij wilden eerst ontbijten voordat wij met een bootje naar het vaste land gebracht zouden worden,
om met een V.I.P. bus naar Cambodja te gaan.
Om 8.00uur zijn wij vertrokken met een bootje, dit was een tochtje van ongeveer een half uurtje, tussen de 4000 eilanden door.
De bus zou om 09.00h komen maar kwam 45 min. later. Ze hebben hier Lao tijd, dit houd in dat je geduld moet hebben.
En alles later komt dan afgesproken.
Omdat wij op de bus moesten wachten, konden wij al papieren invullen voor het aanvragen van een visa.
Bij de grens werd alles geregeld door de touragent.
Paspoort afgegeven dollars betaald en we zouden met de bus naar de andere kant gaan.
In de praktijk moesten we tussen de grens lopen en was er een medische controle post.
Deze grondige controle bestond uit een infrarood meting 5cm van je voorhoofd in de brandende zon.
Je moest een formuliertje invullen en even $1,-- betalen.
Op het formuliertje moest je ook je paspoort nummer invullen, dit konden wij niet invullen.
Omdat de touragent onze paspoorten had. Dus dat was een probleempje.
Dit gold voor de meeste van de passagiers.
Na dat een aantal mensen toch betaald hadden ging een andere touragent met de politie praten,
en hoefden we opeens niets meer te betalen, en het paspoortnummer was ook niet meer nodig????????????
Uiteindelijk 2 uur later dan volgens het reisschema komen we om 15:00 aan in Kratie.
Dit stadje staat bekend om de dolfijnen die hier in de buurt in de Mekong leven.
Voor de rest is hier niet veel te beleven en is het een mooie stop op weg naar Phnom Penh.

Di 4 jan.

Er staat een tochtje naar het noorden van Kratie op het programma geregeld door mr Lucky.
De tocht gaat naar twee tempels een stroom versnelling en een gedeelte in de Mekong waar dolfijnen te vinden zijn.
De 1ste tempel bestond uit het beklimmen van diverse trappen.
Tineke had het na de eerste trap wel voor gezien.
Die had iets van 200 treden, en erg stijl naar boven. Daarna wachten er nog 2 trappen van in totaal nog eens 200 treden.
De tweede tempel was de tempel van de honderd pilaren, hier hebben we tevens onze lunch gehouden.
Onderweg kregen we een paar keer een gratis nier massage. Dit doordat er af en toe drempels waren, en de weg was regelmatig slecht.
Maar het landschap met de uitgestrekte rijstvelden en de verschillende huizen op palen zijn erg mooi.
Er is erg verschil in woningen, de een heeft een stenen huis, de ander woont in een houten huis een bamboe, of een huisje van stro.
Na de stroomversnelling wachten de dofijnen op ons.
In een bootje gaan we voor 1 uurtje het water op.
Op het water waren er veel bootjes die lagen te dobberen, om maar een glim van de dolfijnen te zien.
Er worden diverse dolfijnen waargenomen alleen doordat ze geen snelheid kunnen maken springen ze niet.
Dus weinig foto momenten, misschien toch maar naar Harderwijk.
Bij terugkomst werd het al donker, dus op naar een eethuisje.

Wo 5 jan.

Om 07.15 vertrekken we vanuit ons guesthouse in een mini busje naar Phnom Penh.
Volgens ons zat het busje al vol toen wij weg reden, maar onderweg werd er eerst op een landweggetje gestopt.
En ja hoor er wordt een scooter achterop de auto vast gebonden, dit is heel normaal dat de busjes die meenemen,
Later werd er nog een keer gestopt en werd er een passagier bij in geladen.
Deze werd op een tussen stuk van twee stoelen geplaatst.
Dus er moest iets ingeschoven worden, ook dit hoort in Cambodja.
Bij aankomst in Phnom Penh staan er om 13:00u al een menigte Tuk Tuk chauffeurs te wachten, om ons naar een slaapplaats te brengen.
Maar in Kratie heeft mr Lucky een vriend gebeld dus stond er iemand met een bordje mr Edwin op ons te wachten.
Dit was grappig om tezien, de andere passagiers hadden dit ook nog nooit mee gemaakt.
En dachten dat het een grapje was, en het niet voor ons bedoeld was.
Mr Red brengt ons naar een guesthouse in het Lake district.
Na de spullen boven gebracht te hebben, zijn wij even met mr Red gaan praten.
Hij wil ons morgen wel met zijn tuk tuk rijden, als wij maar zeggen waar heen.
Daarna zijn we het centrum in gelopen en hebben een rondje gelopen.
Eerst bij een stupa langs, daar werden wij aangehouden, omdat wij geen intree betaald hadden.
Wij zijn niet bij de ingang er in gegaan, maar zijn over een ketting heen gestapt.
Foutje sorry, was niet de bedoeling.
Bij de Stupa komen we ook onze eerste apen in Azië tegen.
Na een stuk te hebben gelopen kwamen wij aan bij het Royalpalace.
Maar die was vanmiddag gesloten omdat er uit china mensen op bezoek kwamen.
Onder weg nog enkele watten gezien, en foto's gemaakt.
Na het vrijheidsmonument, zijn wij maar weer richting het guesthouse gelopen, omdat het alweer donker begint te worden.
En onderweg veel tuk tuk geroep die ons maar willen rijden.
Nee, nee wij willen lopen.

Do 6 jan.

om 08.30 op weg, met mr Red, voor een stukje verschrikkelijke geschiedenis van Cambodja.
De genocide op meer dan 3 miljoen mensen, 1/3 van de bevolking in de jaren 1975-1979,
door de toenmalige communistische regering van Pol Pot en zijn Khmer Rouge.
Eerst is het naar de killingfields van Choeung Ek, 15 km buiten Phnom Penh.
De killingfields zijn op een oude joodse begraafplaats, dat omgevormd werd tot militair kamp, omringd door rijstvelden.
Toentertijd werden de gevangenen s`nachts vermoord met bamboe spies, hamers, bijlen, etc..
kogels werden gespaard voor oorlog.
Om het geschreeuw te verbergen werd er luide muziek gespeeld, zodat alles jaren lang in het geheim kon gebeuren.
De omgeving dacht dat er s`nachts feesten werden gegeven.
Hierna gaan we naar het security office S21, het Tuol Sleng Genocide Museum.
In deze voormalige school werden de gevangenen, ondervraagd, gemarteld, en soms gedood.
Na S21 gingen we terug naar ons guesthouse in het Lakedistrict.
Onderweg eerst gestopt bij een boom met vleermuizen.
S`middags in de stad gewandeld, en even aan de rivier gezeten.

Vr 7 jan.

De reis naar Siem Reap begint om 08.00u met de V.I.P. bus.
Ook nu stopt de bus enkele keren onderweg en komen er een scootertje in, totaal staan er 3 in, een klein beetje vracht,
en een paar passagiers komen er nog bij.
In Siem Riep staan weer diverse Tuk Tuk chaufeurs op een passagier te wachten,
maar voor ons staat al een vriendje van mr Red, mr Ra, met een bordje mr Edwin te wachten.
Mr ra brengt ons naar een guesthouse vlak bij het Centrum van Siem Riep.
De verdere middag brengen we door in het centrum. Even een klein marktje bezoeken.

Za 8 jan.

Vroeg op pad, om 05:00u s`morgens, met mr Ra naar de nr 1 attractie van Cambodja, Ankor Wat.
De zonsopkomst gingen we bekijken bij Ankor Wat maar door de bewolking was die minder mooi dan verwacht.
De ruine tempel verder bekeken bij dag licht.
Na deze tempel volgden nog vele die allemaal in de buurt staan van Ankor Wat.
Bij iedere tempel kon je souvenirs kopen, er stonden veel kinderen het aan ons te verkopen.
Maar omdat onze rugtassen te zwaar zijn, kunnen wij niets kopen.
Onderweg komen we ook hier apen tegen, Tineke wilde een banaantje eten, maar er was al een aap die het rook.
En stond te bedelen, naast de tuk tuk.
Deze nam geen genoegen met de schil, maar een klein stukje banaan was voldoende.
Ook werd er op olifanten gereden, maar dit wordt niet door ons gedaan.
En op de terugweg naar Siem Riep komen we ook weer bomen tegen die vol hangen met vleermuizen.
Rond 15:00u zijn we weer terug in Siem Reap en gaan we na wat backup werk eten in de stad.
Nog wat US dollars uit de muur gehaald. In Cambodja kun je heel gemakkelijk met dollars betalen.
De prijzen zijn meestal in dollars of ze rekenen 4000 Riel = $1,--.
Wanneer je in dollars betaald krijg je meestal in dollars terug en anders is het wisselgeld in Riel of een mix van beide.

• 09 Januari 2011 - 09:35

Arie En Ria.:

hallo edwin en tineke.wat een heel andere wereld als hier .wij gaan vanmiddag naar de nieuwjaarsreceptie van de wva.verder gaat alles zo zijn gangetje.groetjes uit de waelke en tot ziens.

• 09 Januari 2011 - 14:36

Peter En Yvonne:

Zo, zijn we weer. Valt me toch weer van je tegen Tineke, om niet gezellig met Edwin al die trappen op te klimmen, moet hij alleen afzien hahaha. En heerlijk lijkt me dat die nier massage, kan niet iedereen zeggen dat ze die gehad hebben. En wat de dolfijnen betreft, die hebben jullie toch genoeg zien springen in Walvisbaai?
    Weer genoten van jullie reis verslag en de foto's. Wij zijn vanochtend met onze nieuwe aanwinst in Schoorl wezen wandelen. Peter was mee, dus Tineke de auto was zo weer gevonden hoor, hoefde het niet te vragen hahaha en dit was een zeer bekende route dus kon het niet fout gaan. Zonnetje schijnt hier en het is +4,5C, gelukkig niet zo heet als bij jullie +30C, je zal er maar zitten!!!
    Nee hoor helemaal niet jaloers, knars knars.
    Liefs, Yvonne

• 09 Januari 2011 - 14:59

Judy:

Hallo lui. Jullie beleven toch van alles. zijn jullie het nog niet zat. verlang je nog niet naar jullie huisje en de poezen? zo niet geniet met volle teugen. groeten kus gerard en judy

• 09 Januari 2011 - 15:49

Patrick:

Mooie reisverslagen uit het verre Oosten. Jullie hebben het aardig naar jullie zin zo te lezen. De foto's zijn mooi en geven een goed beeld waar jullie allemaal langs zijn geweest. Sneeuw en ijs zijn hier gelukkig allemaal weg. Nog 3 weken en dan pak ik het vliegtuig naar warm weer.

Groeten, Patrick

• 09 Januari 2011 - 16:32

Trudy En Cor :

Dat is wel even weer een leuk verslag om dat op een wintermiddag in januari te lezen, zo te merken aan het verslag hebben jullie nog niet veel laten merken dat jullie heimwee hebben naar holland ik zou zo zeggen geniet er nog maar van zolang dat nog kan?
    groetjes Trudy en Cor

• 13 Januari 2011 - 02:10

Mark:

Hee Fred had je niet een stuk van je benen kunnen laten amputeren om op die kleine fietsen te passen?
    Groetjes uit momenteel regenachtig Nederland.

• 14 Januari 2011 - 17:53

Alie:

He hoi Tineke en Edwin,
    Ik zou zo wel willen ruilen als ik jullie reisverslag zo lees.
    Het is hier in friesland maar troosteloos weer .
    het regent en lokt niet naar een wandeling.
    Ik zou zo die trappen op willen lopen,wie weet gaan wij dat in de toekomst ook nog wel eens doen.
    Zo zie je wat een reisverslag met een mens kan doen ha ha.
    he nog veel reisplezieren, geniet er volop van.
    groetjes mij