De reis van dag tot dag - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Tineke Edwin - WaarBenJij.nu De reis van dag tot dag - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Tineke Edwin - WaarBenJij.nu

De reis van dag tot dag

Door: Sawadee reizen

Blijf op de hoogte en volg Tineke

24 Oktober 2013 | Nederland, Nederland

Dag 1 vlucht Amsterdam – Delhi
Voor gegevens over de vlucht verwijzen wij naar het vluchtschema.

Dag 2 aankomst Delhi
De bruisende wereldstad Delhi zorgt direct voor een vuurdoop. Alle voor India zo kenmerkende elementen zijn in overdonderende mate aanwezig: heilige koeien die de straat blokkeren, gezellige thee- en eetstalletjes, motortaxi's en riksja's die allemaal tegelijk toeteren. Oud-Delhi is een ommuurde stad met poorten, nauwe straatjes, tempels, moskeeën en kleurrijke bazaars. Hier bovenuit torent het enorme Rode Fort en de Jama moskee. Vanaf de minaret heb je een mooi uitzicht over de oude stad. Aan de markt staat een schitterende ‘gurdwara’, een Sikh heiligdom met een dak van goud. Het is hier een komen en gaan van mannen met imposante tulbanden en vrouwen gekleed in felgekleurde sari's. We overnachten in een comfortabel hotel in Kharol Bagh, het toeristische centrum van Delhi met leuke winkeltjes en restaurants.

Dag 3 Delhi / optionele fietstocht
In de ochtend kun je optioneel een unieke fietstocht door Oud-Delhi maken. Onder begeleiding van een deskundige gids fiets je door de historische wijk Shahjahanabad en werp je een blik in het leven van de grote Mughal keizer Shah Jahan die hier in de 17e eeuw heerste. Het moderne Delhi vind je rondom Connaught Place, een groot rond plein met vele winkels en goede restaurants.

Dag 4 Delhi / nachttrein naar Varanasi
Zeer aan te bevelen is een uitstapje naar het Humayuns Mausoleum en de Qutab Minar, één van de eerste moskeeën in India, gebouwd in Afghaanse stijl. Aan het einde van dag nemen we de nachttrein naar Varanasi.

Dag 5 Varanasi / vrije dag
In de vroege ochtend komen we aan in het indrukwekkende bedevaartsoord Varanasi, sinds eeuwen onbetwist dé belangrijkste Hindoe-pelgrimsplaats van India. De Engelse auteur Mark Twain schreef ooit: ‘Benares is ouder dan de geschiedenis, ouder dan traditie, nog ouder dan legende en ziet er twee keer zo oud uit als deze drie samen’. Je hebt hier maar liefst drie vrije dagen. Een lange rij ghats (rituele wasplaatsen) ligt langs de linkerkant van de oever. Bij twee daarvan zie je rookpluimen omhoog kringelen: overledenen worden in processie naar deze ghats gedragen, besprenkeld met ghee (geklaarde boter) en gecremeerd. Hun as wordt daarna in de rivier de Ganges gestrooid, de grootste wens van iedere Hindoe. We overnachten in een eenvoudig hotel.

Dag 6 Varanasi / vrij dag
Een ervaring om nooit te vergeten is 's morgens bij zonsopgang langs de ghats te lopen en te zien hoe de zeer devote Hindoes hun ochtendrituelen uitvoeren en in de heilige Ganges baden. Maar ook overdag is het op de brede trappen die naar de Ganges altijd een drukte van jewelste met pelgrims. Of laat je langs de ghats van de Ganges roeien om Varanasi in de rode morgengloed tot leven te zien komen. Vanaf het water heb je een goed uitzicht over de overdonderende taferelen die zich afspelen in deze unieke stad.

Dag 7 Varanasi / optioneel bezoel aan Sarnath
Even buiten Varanasi ligt Sarnath, een heiligdom voor boeddhisten. Het is de plaats waar Boeddha vijf eeuwen voor de jaartelling voor het eerst zijn volgelingen toesprak. Nu zijn er van de rijkdom aan stoepa's en tempels alleen nog ruïnes over die erg interessant zijn.

Dag 8 vlucht naar Khajuraho
We nemen een veel tijdbesparende binnenlandse vlucht naar een van de grootste attracties van India, de tempels van Khajuraho. Hier arriveren we in de loop van de middag. Deze tempels zijn vooral bekend om de vrijmoedige erotische afbeeldingen. Als je hier een dag per fiets of te voet rondzwerft, zul je verbaasd staan hoe kunstenaars, en dus de bezoekers, al meer dan duizend jaar geleden omgingen met het thema erotiek en sensualiteit.

Dag 9 Khajuraho / vrije dag
Je hebt de hele dag de tijd om Khajuraho te bezoeken. De tempels die je hier vindt, staan wereldwijd bekend om de erotische afbeeldingen uit de Kamasutra. Sinds 1986 staat het complex op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Als je hier een dag per fiets of te voet rondzwerft, zal je verbaasd staan hoe kunstenaars, en dus de bezoekers, al meer dan duizend jaar geleden omgingen met het thema erotiek en sensualiteit. s ‘Avonds kun je in het kleine centrum van Khajuraho genieten van een heerlijke maaltijd.

Dag 10-11 Orchha
We rijden vandaag door een akkerbouwgebied met eenvoudige dorpen naar Orcha, waar we twee nachten blijven. Op een stuk land in de rivier de Betwa staan de resten van een verlaten koningsstad vol paleizen die langzaam worden overwoekerd. Het is hier heerlijk dwalen en je kunt het Jahangir Palace bezoeken.

Dag 12 naar Agra via Gwailor
We rijden vandaag via Gwalior naar Agra, de stad van de Taj Mahal. Gwalior ligt op vier uur rijden van Agra en is vooral bekend om het imposante fort dat de stad domineert. Met de constructie van het bouwwerk werd in de vijftiende eeuw begonnen door de heersers van de Tomar-dynastie. Het is een plezierige tijdsbesteding om een paar uur rond te kijken in dit uitgestrekte complex, voor we naar Agra doorrijden.

Dag 13 Agra / Taj Mahal
In de periode van de mogols (1526-1858) was Agra de hoofdstad. Veel fraaie gebouwen dateren dan ook nog uit die tijd. Het beroemdste bouwwerk is, een van de zeven architectonische wereldwonderen, de Taj Mahal, gelegen aan de oever van de Yamunarivier. Het wordt omringd door een prachtige tuin met vijvers en fonteinen. Met zonsopgang en zonsondergang wordt het witte marmer door de zon zachtroze gekleurd en krijgt het een sprookjesachtige aanblik. Sjah Jahan bouwde het mausoleum na de dood van zijn geliefde vrouw Mumtaz en haar graf is bezet met ontelbare edelstenen. Later werd de Shah gevangengezet door zijn zoon en moest hij de rest van zijn leven vanuit een cel in het tegenoverliggende Rode Fort uitkijken op de Taj Mahal.

Dag 14 naar Jaipur
In de morgen heb je nogmaals de kans om de Taj Mahal -nu bij zonsopgang te zien, voordat we in zes uur doorrijden naar Jaipur. Onderweg komen we langs Fatehpur Sikri, de verlaten stad, werd in de zestiende eeuw gebouwd als hoofdstad voor de mogolkeizers maar werd na zestien jaar alweer verlaten vanwege waterproblemen. De paleizen verkeren, net als de moskee, ontvangsthallen en binnenplaatsen, nog in perfecte staat. Fatehpur Sikri heeft de naam 's werelds grootste spookstad te zijn en het is er heerlijk ronddwalen. Ook rond het fort kun je een leuke wandeling maken.

Dag 15 Jaipur / vrije dag
Jaipur, de hoofdstad van Rajasthan wordt ook wel de ‘roze stad' genoemd vanwege de vele in roze zandsteen opgetrokken gebouwen. De rijk versierde façade van de Hawa Mahal (Paleis der Winden) domineert de hoofdstraat. Door de fraai bewerkte raampjes konden de haremvrouwen ongezien het straatleven gadeslaan. Het achterliggende paleis huisvest tegenwoordig een museum en in de tuinen vlakbij ligt een interessant observatorium. Dit opvallende, uiterst modern ogende, complex is echter ruim drie eeuwen oud! Het Ram Baghpaleis is een uitstekende gelegenheid om een vorstelijk maal te gebruiken, maar alleen een kop thee geeft ook een aardig kijkje op de luxe levensstijl van de maharadja's. In de brede straten en kleine bazaars kun je antiek op de kop tikken of je laten verleiden tot het kopen van (half-)edelstenen. Raj Mandir is wellicht één van de mooiste bioscopen van India in art deco en als je in stijl een Bollywood-film wilt zien, dan is dit de plek. In Jaipur verblijven we in een sfeervol hotel, een haveli (een oud koopmanshuis), dat vroeger eigendom was van de adel van Jaipur.

Dag 16 + 17 Pushkar festival

Dag 18 naar Jodhpur
In de middag rijden we met onze bus naar Jodhpur, bijgenaamd de ‘blauwe stad' omdat veel huizen blauw geschilderd zijn. Jodhpur heeft het meest imposante fort van Rajasthan, dat bijna honderd meter boven de oude stad uittorent. In Jodhpur zitten de grootste antiquairs van India en voor relatief weinig geld vervoeren ze oude meubels per schip naar het verre Europa. Het is ook heerlijk om fietsend de stad te verkennen en rond te dwalen op de kleurrijke bazaar. Jodhpur. We overnachten in een comfortabel hotel.

Dag 19 naar Jaisalmer
Het is ongeveer zes uur rijden naar Jaisalmer, waar we drie nachten verblijven. Onderweg stoppen we in het Pokaran fort voor een kopje thee in de royale tuin, vol exotische bloemen. Je hebt twee volle dagen om het prachtige Jaisalmer en de omgeving te verkennen. Het immense Golden Fort, met 99 bastions en opgetrokken uit geel zandsteen is het enige bewoonde fort in India. Het torent hoog boven de stad uit en je kunt er uren rondslenteren. In het fort bevindt zich het Maharadja Paleis en Museum en er zijn diverse bewerkte jaintempels.

Dag 20 Jaisalmer / optionele woestijnovernachting
Liefhebbers kunnen één nacht in tenten doorbrengen tussen de prachtige zandduinen in de woestijn van Jaisalmer. Wiegend op een kameel (‘het schip van de woestijn'), geniet je van het mooie woestijnlandschap. Vanaf een duintop kijken we naar de zonsondergang, die meestal erg spectaculair is. De kamelenrit duurt ongeveer 1 uur en je slaapt in tenten, voorzien van een bed in de woestijn. Bij goed weer kun je ook in de open lucht slapen, met boven je alleen de sterren. Avondeten en ontbijt zijn inbegrepen. Slaapzak of matras zijn niet nodig.

Dag 21 Jaisalmer / vrije dag
Jaisalmer kent vele haveli’s waarvan de bewoners schatrijk waren in de tijden van de handelskaravanen. Het Patwon Ki Haveli is een van de mooiste met zijn schitterende gevel en muurschilderingen. Ook het driehonderd jaar oude Salim Singh Ki Haveli, de voormalige residentie van de eerste minister mag je niet overslaan. In Jaisalmer is het ‘s avonds heerlijk eten in een van de vele restaurantjes, met mooi uitzicht op het fort. We overnachten in een haveli in het fort.

Dag 22 naar Bikaner
In de ochtend rijden we met onze bus naar Bikaner. Dit is een levendige stad in het uiterste westen van de Thar Desert, de woestijn waar wij de komende dagen zullen doorbrengen. De stad ligt aan de vroegere karavaanroute die van Afrika naar Centraal-Azië. De door kamelen getrokken karren die door de smalle straten rijden doen aan deze tijd terugdenken.

Dag 23 Bikaner / nachttrein naar Chandigargh
Het meest markante punt in de stad vormt het Junagarh Fort. Dit indrukwekkende bouwwerk, uit de tijd van Mogolkeizer Akbar, wordt door een bijna kilometer lange muur omgeven en herbergt vele zalen waaronder het Bloemenpaleis met prachtige afbeeldingen en marmeren panelen. We brengen een bezoek aan de Karni Mata Tempel in het dorpje Deshnok, ongeveer 35 km buiten de stad ligt. Dit complex wordt bewoond door duizenden ratten die door Hindoes als reïncarnaties en dus als heilig beschouwd worden. Een bezoek aan de Camel Breeding Farm, een kamelenfokkerij en onderzoekscentrum iets buiten Bikaner, is een must tijdens een verblijf in de woestijn. We overnachten in een eenvoudig hotel. In de namiddag van dag 23 nemen we de nachttrein naar Chandigarh.

Dag 24 Chandigarh / vrije dag
Chandigarh is waarschijnlijk de schoonste en groenste stad van India. Chandigarh is een nieuwe stad, in 1950 ontworpen door de beroemde Franse architect Le Corbusier. De stad heeft veel betonnen gebouwen, brede lanen en veel parken, zoals de rozentuin (die in februari in bloei staan). Van Le Corbusier zijn er een aantal gebouwen interessant om te bekijken, zoals het High court en het Open Hand monument en er is een museum waar de plannen van Le Corbusier worden getoond. Het provinciemuseum toont oa schilderijen van Nicolas Roerich (een Russische schilder die in 1920-40 in de Himalaya heeft rondgezworven en mooie aquarellen heeft gemaakt).

Dag 25 Amritsar / optioneel bezoek Waga-border
Amritsar, vroeger het centrum van het 19e-eeuwse Sikh imperium, is nu nog altijd het religieuze centrum voor alle Sikh over de gehele wereld. De Sikh religie was oorspronkelijk een reactie op het kastensysteem van India en heeft zowel Islamitische als Hindoeïstische elementen in zich, met strikte morele codes. In de namiddag is er een mogelijkheid om naar de Waga Border, te gaan. Hier wordt op indrukwekkende wijze door zowel het Indiase als het Pakistaanse leger simultaan in een 20 minuten durende ceremonie de grens gesloten en worden de vlaggen gestreken (in de winter om 16.30 en in de zomer om 17.30).

Dag 26 Amritsar / vrije dag
Heiligste van het heiligste voor de Sikh is de Harmandir Sahib, de tempel die ook na de naamswijziging in 2005 nog vooral bekend is als de Gouden Tempel (wat te danken is aan de vergulde koperen daken). Uit alle delen van de wereld reizen pelgrims naar Amritsar om hun eerbied voor dit altijd drukke heiligdom te tonen. De tempel heeft vier ingangen, die het belang van goedkeuring en openheid symboliseren. Centraal in het complex ligt de heilige vijver van ‘nectar’ waar de vele pelgrims komen baden. Iedereen mag deze tempel in, ongeacht godsdienst, huidskleur, ras of geslacht. De enige beperking is dat je geen alcohol, vlees, sigaretten of drugs mag meenemen. Het is zeker aan te raden de gouden tempel meer dan eens te bezoeken om zo de sfeer beter te kunnen opnemen.

Dag 27 Vlucht naar Amsterdam
In de vroege ochtend vliegen we terug naar Amsterdam. Voor gegevens over de intercontinentale vlucht verwijzen wij naar het vluchtschema.

• 24 Oktober 2013 - 22:27

Danielle:

Hoi, Ik heb je woensdag niet meer gezien!! Dus heb je persoonlijk geen fijne vakantie kunnen wensen. Dus doe het maar zo... Een hele fijne tijd, geniet ervan en ga jullie volgen. xx Daan

• 24 Oktober 2013 - 23:06

Jean En Petra :

Goeie reis en een fijne vakantie , wij moeten nog ff wachten . 7 November om 17:50 gaan wij naar Marokko

• 25 Oktober 2013 - 13:32

Sjaak:

fijne vakantie, en pas goed op je camera.

• 26 Oktober 2013 - 16:01

Linda :

Hoi, goeie reis gehad?
    Veel plezier, wij passen weer goed op Frodo en Galadriel.
    Ze zijn alweer helemaal gewent hoor, alsof ze niet weg geweest zijn.
    Geniet ervan