Saskatchewan River Crossing - Field - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Tineke Edwin - WaarBenJij.nu Saskatchewan River Crossing - Field - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Tineke Edwin - WaarBenJij.nu

Saskatchewan River Crossing - Field

Blijf op de hoogte en volg Tineke

28 September 2015 | Canada, Lake Louise

Vanmorgen was het koud -4 graden ijs op de auto ruiten, maar wel een stralend zonnetje. Als eerste komen we langs het Bow lake dat gevoed wordt door de Bow gletcher maar de tocht daarnaar toe was 5 km dus die hebben we geschrapt. Daarna hebben wij een stop gemaakt bij de Crowfoot gletcher, die zijn naam dankt aan zijn vorm. Mount Hector met Hector lake zijn de laatste bezienswaardigheden voor we afslaan om een uitstapje te maken naar het Yoho natuurpark. In Yoho natuurpark leven ongeveer 8 grizzly beren, 30 zwarte beren, 8 wolven, en 50 moose.
Natuurlijk zijn ze weer met de weg bezig dus mogen we weer stoppen, als de verkeersbegeleidster het bordje omdraait mogen we weer rustig verder. Als we weer richting het plaatsje Field rijden komen we langs de spiraaltunnels. Dit zijn 2 tunnels aan beide kanten van de kicking horse pass, die het stijgingspercentage voor de treinen verlagen van boven de 4% naar iets boven de 2%. Vroeger ten tijde van de stoomlocomotieven ging door het hoge stijgingspercentage wel eens een trein door zijn remmen waardoor deze ontspoorden.
Om het veiliger te maken hebben ze toen besloten om tunnels te maken waar de treinen een rondje rijden zodat de stijgingspercentage verminderd kon worden. Op het moment dat we er waren reden de treinen niet. Anders kon je de trein (ze zijn hier vaak rond de 150 wagons lang) de tunnel zien uitkomen, terwijl de laatste wagon de tunnel nog moet inrijden. De volgende stop is bij de Takakkaw waterval. Deze is 380m hoog en de hoogste Canada. In het plaatsje Field aangekomen vinden we een Hostel waar we 2 bedden bespreken met een korting volgens de eigenaar omdat we Nederlander waren. Ik dacht dat hij een geintje maakte want hij zei dat als ik een Duitser (of een andere nationaliteit) was, dan was de prijs 20 dollar duurder en als ik een VW had 40 dollar. De eigenaar had zeker slechte ervaring met een VW. Later toen een andere toerist ging betalen was de prijs inderdaad 20 dollar duurder.
So it`s good to be Dutch.
Later in de middag zijn we nog naar het Emerald lake geweest dat zijn kleur dankt aan het fijne stof dat in het gletcherwater zit, en de natural bridge. s`Avonds nog op zoek geweest naar wildlife en gevonden vlak bij het hotel.