11nov reisdag naar Da Lat - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Tineke Edwin - WaarBenJij.nu 11nov reisdag naar Da Lat - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Tineke Edwin - WaarBenJij.nu

11nov reisdag naar Da Lat

Door: Edwin en Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

11 November 2017 | Vietnam, Ðà Lạt

Vandaag hebben we de levendige stad Ho Chi Minstad achter ons gelaten en hebben we een 6 uurige bus reis naar Dalat gemaakt. Onderweg maken we een stop bij de watervallen. Het lijkt op de Niagarawatervallen in het klein waarbij iemand de kraan heeft dichtgedraaid. Dit is een plek waar veel pas getrouwde stelletje naar toe gaan om foto's te laten maken. Daarna zijn we door gereden naar Dalat. Een groen stuk Vietnam dat niet te vergelijken is met andere delen van het land. Met dank aan het prettige klimaat vind je rondom Dalat veel landbouwgebied, waar groeten, fruit en koffie worden verbouwd. Een stilzwijgende overeenkomst tussen Hanoi en Saigon voorkwam dat de stad tijdens de Vietnamoorlog werd gebombardeerd, zodat Dalat er grotensdeels nog steeds zo uitziet als 50 jaar geleden. De stad heeft ongeveer 200.000 inwoners en is allesbehalve een idyllisch gat. Nu zie je de koloniale relieken en pagodes gewoon naast de meest smoezelige gebouwen staan van Vietnam. Het centrum van Dalat ligt in de vorm van een sikkel rondom het westelijk deel van het kunstmatige meer Xuan Huoog, dat werd aangelegd in 1919 toen de rivier Cam Ly werd ingedamd door de Fransen. De stad werd tijdens de bombardementen gespaard en de Franse invloed is nog steeds merkbaar in het centum. Met de kleine straatjes en trappen, omzoomd door stenen gebouwen met rode daken die op een heuveltje staan.
S'avonds de stad in geweest om te eten en over de nachtmarkt gelopen.