25 + 26 nov Dong Van - Reisverslag uit Dồng Văn, Vietnam van Tineke Edwin - WaarBenJij.nu 25 + 26 nov Dong Van - Reisverslag uit Dồng Văn, Vietnam van Tineke Edwin - WaarBenJij.nu

25 + 26 nov Dong Van

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg Tineke

26 November 2017 | Vietnam, Dồng Văn

Vandaag is de afstand 135km, de helft van gisteren, maar de reisduur is net zolang. Dong Van ligt in een vallei tussen dreigende bergen, die je via een bloedstollende weg met spectaculaire uitzichten gaat bereiken. Over smalle wegen die kronkelend langs de bergen op en neer gaan. Af en toe stoppen om tegemoet komend verkeer er langs te laten gaan. Eerst stoppen we bij een dorpje langs de om te zien hoe die mensen leven. Over een wiebellige houten brug en daarna een modderpad komen we bij de eerste huizen. Boven aan de weg zien we kinderen kijken naar een groep toeristen die over een modderpad glibberen. Na een aantal stops voor foto's en plaspauze, komen we bij het 2de project van Sawadee aan. Dit project zorgt dat de vrouwen in deze gemeenschap meer kunnen verdienen zodat ze niet vereid kunnen worden om met slechte mensen mee te gaan voor een beter leven in China. In China worden ze dan verkocht als slavin of moeten ze trouwen met een chinese man. In China is een te kort aan vrouwen door de 1 kind politiek. Ook worden vrouwen of dochters ontvoerd om verkocht te worden aan China. Bij dit project werken er nu meer dan 100 vrouwen, en zij maken diverse dingen van kleding tot tasjes van hennep dat ze kleuren. Om 14:00u komen we aan bij een locale lunche plaats. Hier word voor de hele groep een aantal schaaltjes met diverse gerechten besteld. Om de wachttijd te verkorten. De meesten zitten er van te smullen. Na de lunch rijden we weer verder en stoppen even voor 10 minuten bij een dorpsfeest. Als we al een stukje naar het dorpje gelopen waren mochten we niet verder omdat we geen kaartje gekocht haďden. Door tijdsgebrek gingen we dit niet doen, dan terug naar de bus. Vlak voor de aankomst bij het hotel hebben we de burcht van een hmong koning bekeken. Deze bevolking staat bekend om het verbouwen van poppies in het nederlands klaprozen. Hier werd dan weer opium uit gemaakt. De bouw van deze burcht is begonnen in 1919 en 10 jaar later was hij af. De bouw heeft omgerekend naar nu 10 miljoen dollar gekost. Maar verder was hij voor ons niet interessant. In het donker moesten we verder voor de laatste 16km. Spullen op de kamer gezet, en op zoek gegaan naar een restaurant. Na wat zoeken vinden we een restaurant zonder een open voorkant of met de deuren wagenwijd open. Omdat we weer op hoogte zijn is het buiten frisjes, en om met een dikke jas aan nog steeds te kleumen tijdens het eten, daar hadden we geen zin in. Het restaurant was hel verlicht en aan een grote tafel zaten veel Vietnemezen te eten. Wij namen een tafeltje iets meer naar achter om niet te veel in de trekking van de deur te zitten als die open ging. Wij hadden besteld toen een tafel naast ons een groepje Amerikanen met gids plaats namen. Zij hadden al van te voren besteld want er kwamen diverse gerechten langs naar hun tafel, toen er een bord met bananen naar hun werd gebracht keken wij waarschijnlijk zo zielig, want even later kwam er een bordje met 2 bananen voor ons, niet veel later kwam ons eten. We hadden het bijna op toe er nog 4 van onze groep aan kwamen schuiven. Na wat bij gepraat te hebben zijn wij naar het hotel gegaan.

Vanmorgen is het voor het eerst sinds lange tijd stralend mooi weer. De temperatuur is aangenaam. Voor het ontbijt gaan we eerst naar de zondagse markt. Deze is om de hoek van het hotel. Op de markt zijn veel alledaagse spullen te koop, kleren, groenten, specerijen, en nog veel meer. Zo kun je ook dieren kopen van koeien, varkens, hanen en kippen levend of geslacht. De zwijntjes zijn aan een voor pootje vastgebonden als hondjes bij elkaar. De kippen en hanen bij elkaar in een rieten mandje. Wat ons het meeste verbaasde waren pupies die met 4 of 5 bij elkaar in een rijstzak in een rietenmand zaten. De mensen heben ook vlees nodig en dit is natuurlijk ook op de markt te verkrijgen. Na de markt even geen moeite met de ontbijt keuze. Het is pancakes of pancakes met banaan, verder koffie of thee, bij orange juice begint de bedienster bedenkelijk te kijken. De pannenkoeken met honing smaakten goed. Na het ontbijt een rondje gelopen in Dong Van want om 12:00u staat er een wandeling van 4 uur op het programma. Het eerste deel gaat een eenvoudige weg omhoog over een half verharde weg.. na een tijdje krijgen we allemaal bamboe stokken aangerijkt en slaan we van het pad af en gaan we over onverharde paden steil omhoog soms is de ondergrond nog een beetje drassig. Een aantal mensen van de groep heeft moeite om boven te komen. Eindelijk boven aangekomen gaan we verder naar beneden. Na een tijdje pakken ze een kortere weg. We gaan via een rivierbedding verder naar beneden. Dit werd klauteren over stenen en drassige ondergrond verder naar beneden. Deze afdaling ging niet bij iedereen even gemakelijk. Het laatste stuk naar huis gaat weer over verharde paden. De tocht heeft uiteindelijk 1,5uur extra gekost en we zijn net voor donker weer bij het hotel. Tineke gaat gauw onder de warme douche en ik ga iets ophalen om in het hotel op te eten.