17 2de dag in Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Tineke Edwin - WaarBenJij.nu 17 2de dag in Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Tineke Edwin - WaarBenJij.nu

17 2de dag in Hoi An

Door: Edwin en Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

17 November 2017 | Vietnam, Hoi An

07:00 vertrek voor een bezoek My Son. Dit is de meest aansprekende Chamlocatie van Vietnam. Het ligt 40 km ten zuidwesten van Hoi An, in een kom tussen dichtbeboste heuvels waar de kattentandberg boven uitsteekt. My Son mag dan wel geen Vietnamees Ankor Wat zijn, het prijkt wel op de werelderfgoedlijst van Unesco. De weelderige vegetatie die de plek tot voor kort overdekte is grotendeels opgeruimd, maar de vervallen ruines ademen nog steeds een verdwenen grandeur die je her en der nog ziet, nog benadrukt door de bijpassende lingam en stėles met sanskritisch schrift en door de landelijke ligging. Een lingam is een fallus vormigvoorwerp dat de scheppingskracht van de god Shiva representeerd.
De stilte van het landschap wordt alleen verbroken door de hout sprokkelaars die de paden volgen door de omliggende gedeelten met koffie- en eucalyptusbomen. Ook de vele toeristen die er rondlopen verstorende rust maar wij waren als een van de eersten in het park dus hadden we daar minder last van. Wat ook een belevenis was, was de rit naar boven met een elektrische shuttlebus met Max Verstappen achter het stuur, gelukkig niet zijn vader want die reed meestal naast de baan.
S'middags genoten van het mooie centrum met al zijn toeristische winkeltjes. Je kon er veel lampionetjes kopen,of kleding laten maken in een kledingatelier. Tijdens de lunch loopt er ook nog een muis langs. Maar het eten heeft goed gesmaakt. Na de tyfoon die meer zuidelijker langs ging is er veel regen gevallen waardoor de rivier buiten zijn oevers is getreden. Op sommige plaatsen stond wel meer dan een halve meter water. Samen met behulp van het leger duurde dit ongeveer een dag, daarna hadden ze de boel weer onder controle. Wij zien er niet veel van, op een paar hoogte streepjes na, want ze hebben al veel opgeruimd. We zitten in Vietnam en de dingen gaan anders dan thuis. Zitten we bij een restaurant hebben iets lekkers besteld, loopt er een rat over het terras. Kan gebeuren drankjes worden gebracht en even later mijn eten. Tineke moest even wachten want haar eten komt met een koerier. Hier kijken we al niet meer van op want 11 november haďden ze ook alleen mijn biertje, de smootie en het eten kwam ergens anders vandaan.

• 17 November 2017 - 17:42

Yvonne:

Hahaha geweldig! Heel gezellig die lichtjes.