19 nov op weg naar Hue - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Tineke Edwin - WaarBenJij.nu 19 nov op weg naar Hue - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Tineke Edwin - WaarBenJij.nu

19 nov op weg naar Hue

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg Tineke

19 November 2017 | Vietnam, Hué

Vanmorgen voor het ontbijt eerst naar het oude centrum gelopen. Zo in alle vroegte zijn de toeristen nog niet op straat, deze zijn vervangen door vuilniszakken langs de weg. Na het ontbijt staat er een grotere bus op ons te wachten, die ons naar Hue gaat brengen. Het eerste bezoek is de pagode Dong Am Phu met grotten, in de marmeren berg, ten zuiden van de stad Da Nang. Wij nemen voor het gemak de lift naar boven, anders waren het 162 treden. De grotten waren warm en vochtig maar zag er mooi uit. Als na 1,5 uur iedereen weer bij de bus is gaan we de berg over op weg naar Hue. Boven op de berg zijn we gestopt voor een foto moment, alleen was het erg bewolkt en niet veel te zien. Beneden in het dal hebben we lunch bij het strand, sommigen van ons nemen een duik in de zee voor de lunch. In Hue bezoeken we de Citadel. Dit gebied heeft begin november nog onder water gestaan tijdens de overstroming. De Citadel is gebouwd begin 19de eeuw, in 30 jaar. Er is nog 30% over, omdat de rest in de Vietnam oorlog is verwoest. Nu het op de Unesco wereld erfgoedlijst staat zijn ze druk bezich om het complex in ere te herstellen. In het binnenste van het 520 ha grootte terrein bevindt zich de verboden stad waar de enigste man de koning was. De mannelijke bedienden waren allemaal eunuch. Deze keizerlijke stad heeft de zelfde symmetrische als de verboden stad van Beijing, maar dan in noordest-zuidoost richting i.p.v. noord-zuid. In zijn glorie tijd moet het een ontzagwekkend complex zijn geweest, met zijn geglazuurde dakpannen in de kleuren geel of goen, paviljoens met warm rood, en verguld lakwek, en met lotus gevulde vijvers. Ook nu nog kan je zien dat de kleuren vroeger mooi moeten zijn geweest. Aan het einde van de bezichtiging hadden we al het vermoeden dat het zou gaan regen. Het was al een aantal dagen droog geweest, maar onderweg hadden we al wat regen gehad.dus i.p.v. lopen gaan we met de taxi naar het hotel. De reisleider had al aangegeven dat Hoi An het mooiste hotel had, dus toen we over een puin straatje naar het hotel reden hadden wij zo onze bedenkingen. Gelukkig was het hotel weer goed. S'avonds voor het slapen gaan nog een lekker bakje koffie.

• 19 November 2017 - 16:16

Yvonne:

De foto van citadel1 lijkt sprekend op een foto die wij hebben uit China hihihi. Alleen was hier het water begroeid met lotusbloemen. De koffie ziet er mooi uit, zonde om op te drinken!
    Een mooie reis maken jullie, indrukwekkend.

• 19 November 2017 - 17:27

Petra:

Wat een kunstwerkjes de koffie.het heeft inderdaad veel van China weg, daar waren ook mooie beelden in de grotten.